مَدَّکْ

گنو/لینوکس ، آزادی و فرهنگ
جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

انتخاب یک توزیع مناسب گنو/لینوکس

در پست قبلی گفتم که تصمیم گرفتم اوبونتو رو دنبال کنم اما نه به عنوان توزیع اصلیم . الان هم قراره یک توزیع مناسب برای خودم انتخاب کنم . وارد سایت distrowatch میشم و 10 توزیع محبوب رو لیست میکنم تا از بینشون یکی رو انتخاب کنم .
اول توزیع هایی که برپایه دبیان هستند رو خط میزنم ! چون مناسب کار/هدف من نیستند . پس همین اول کار mint ubuntu debian LXLE elementary حذف میشن . حالا میمونه opensuse fedora centos arch

arch : آرچ لینوکس توزیع خوبیه ، مدیر بسته ی خوبی داره و مجبورت نمیکنه از یه سری پکیج ها استفاده کنی اما از نصبش که بگذریم باید کلی بسته نصب کنیم تا قابل استفاده باشه از کانفیگ کارت صدا بگیرید تا نصب بسته های لازم برای اجرای عکس ها و ... این توزیع مناسب کسیه که حوصله و و قت لازم برای کانفیگ کامل سیستمش رو داشته باشه و از کلنجار رفتن با سیستمش لذت ببره . من که اون دو مورد اول رو فعلا ندارم پس فعلا هم مناسب من نیست

openSuse : زیادی داره مایکروسافتی میشه :) خطش میزنم

fedora: به centos و redhat خیلی نزدیکه و با یادگرفتنش تقریبا اونا رو هم یاد میگیری ، به جامعه لینوکسی خدمت زیادی کرده و میکنه و جامعه کاربری بزرگی داره . مثل آرچ زیاد وقتتو نمیگیره و مثل اوبونتو ساده و راحت نیست ، مدیر بسته ی خوبی داره و میزکار اصلیش هم گنومه این همون چیزیه که من میخوام :)
انتخاب توزیع بخش زیادیش به هدف کاربر و فلسفه تولیدی توزیع داره ، من اینطوری انتخاب میکنم ممکنه شما یه جور دیگه توزیع مناسب خودتون رو انتخاب کنید . اگه دوست داشتید لطفا در بخش نظرات بگید که شما چطوری توزیعتون رو انتخاب کردید یا میکنید ؟!

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۸

نظرات  (۲)

۰۸ اسفند ۹۳ ، ۱۷:۴۱ Rasool Entertainment
سلام.
سیستم من، یه سیستم ضعیفه و میزکارهای سنگین مثل یونیتی و گنوم شل رو با روونی لود نمی کنه. و مجبور هم نیستم ازشون استفاده کنم (هرچند واقعا دوستشون دارم)
از زمانی که توزیع های گنو/لینوکسی رو به صورت 24 ساعته کار می کنم، با توزیع ها و میزکارهای زیادی کار کردم و آشنا شدم.
اون اوایل زوبونتو نصب کردم. چون لوبونتو خیلی سبکه ولی؟ از نظر من زیبا نیست. زوبونتو هم سبک بود و هم زیبا. بعد کم کم با KDE آشنا شدم (مخصوصا 5) بعد 6 ماه کار کردن با زوبونتو، اومدم روی کوبونتو.
سلیقه ی من اوبونتو و خانواده ی اونه. فعلا تصمیمی برای مهاجرت از این خانواده و نصب کردن توزیع هایی مثل فدورا،آرچ و ... ندارم. ولی در آینده اگه بخوام مهاجرت کنم، آرچ رو ترجیح میدم ;) چون هم وقتش رو دارم و هم علاقه ش رو.
پاسخ:
در مورد زیبایی lxde و xfce باهات موافقم ، به گنوم و kde نمیرسه اما سبکیش رو هم باید در نظر گرفت
آرچ خیلی سبکه و اگه درست کانفیگش کنی به خوبی واست کار میکنه و پایدار ، البته اگه واقعا وقتش رو داری جنتو هم گزینه ی باحالیه ;)
ممنون بابت مطالب خوبی ک قرار دادی . من کمی با فدورا کار کردم . انصافا توزیع خوبی بود اما بخاطر مشکل سرعت پایین اینترنت در این توزیع مجبور شدم دوباره به اوبونتو محاجرت کنم.با اوبونتو دقیقا با همون امکانات (وصل شدن ب اینترنت بوسیله مودم سیم کارت خور یا hotspot کردن گوشی و وصل شدن ب اینترنت) سرعت خیلی خوبی داشتم.هنوزم متوجه نشدم چرا با فدورا ب این موشکل برخورد کردم ! شما نظری ، راه حلی ، پیشنهادی ندارید ؟ 
پاسخ:
سلام مهرداد جان . متوجه نشدم سرعتت کجا ها کمه اما یه پلاگین خیلی خوب برای yum هست به اسم fastestmirror . با نصب این پلاگین همیشه بهترین آینه برای نصب برنامه انتخاب میشه و طبیعتا با بیشترین سرعت
ضمنا یه سری کارا که عمومی‌هست رو هم میتونی انجام بدی تا کمی روی سرعت تاثیر مثبت بذاره . مثلا غیرفعال کردن 6 ipV یا ست کردن dns های معتبر و ...
خوشحال میشم کمکی کرده باشم :) وقت بخیر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی